Forestillinger

 Hermed et par forslag til et færdigstrikket arrangement. Temaet er altid valgfrit og kan tilrettelægges efter behov og interesse.
 
 
 

Kærlighedshistorier

fra hele verden. Kærlighed er universel! Den behøver ikke rigtig ord - men ord bliver der sat på, hvadenten det omhandler mytologisk eller jordisk kærlighed, kærlighed til vores børn, til naturen, til penge eller til hinanden - og om hvad der kan ske, når kærlighed bliver til noget andet.. 
  

H.C.Andersens

velkendte - og knap så velkendte - eventyr fortalt med indlevelse og varme. Kærligheden til hans fine og stærke sprogbrug mærkes tydeligt hele vejen igennem forestillingen. Her er latter, tårer, had og kærlighed for alle pengene. 
 

Børneforestillinger

til børn i alle aldre. Disse forestillinger kan bruges i daginstitutioner, på skoler både i indskoling og i de højere klasser, hos dagplejere, til børnefødselsdage. Temaet tilrettelægges nøje efter aldersgruppe.
Eksempel: Eventyrtema i indskolingen, eller prinsessetema i børnehaven. Græske myter på gymnasiet eller remseeventyr i dagplejen. 
 

Spøgelseshistorier

− uhyggen breder sig, og kuldegysningerne sniger sig ned langs rygstykkerne. Gys og gru, skrækindjagende historier om det hinsides - det hele krydres godt med fortællerens vante indlevelse og jargon. Noget er lånt - andet er selvoplevet! 
 

Skal du holde tale?

Eller vil du gerne være fri? Giv en historie i gave! Skræddersyede historier til enhver anledning; bryllup, konfirmation, guldbryllup, rund fødselsdag, børnefødselsdag - alt kan arrangeres!

Kursus i historiefortælling

 
Kursus i historiefortælling kan tilrettelægges efter behov. Henvendelse for nærmere informationer. 
Samarbejdspartner er Vibeke Svejstrup.

Fortælling på 7. årgang, Vestervangsskolen

Som et nyt tiltag valgte historielærerne på 7. årgang på en skole i Randers at bruge storytelling som redskab i undervisningen i forbindelse med en fagdag. Her er deres respons:
 
"Historie fortællingerne fungerede fantastisk i sammenhæng med Gyldendals historie bogsystem. Ved at sætte fokus på kildekritik, kunne eleverne sammenholde ny moderne medier (film, tv programmer) med klassiske medier (historie fortællere) fra før de trykte medier blev gjort hver mands eje. Eleverne fandt læring i at sammenholde de fiktive fortællinger fra den pågældende historiske periode (heri Stavnsbåndet 1733), og fandt tilmed historierne underholdende.
Det var et glimrende afbræk i undervisningen, hvor eleverne lærte at identificere underholdningsværdien i historie, samt at stille sig kritisk over for en pågældende kilde.
Ann-Louise var som fortæller et meget informativt medie. Hun formår at fange selv 7. klasses elevers opmærksomhed med eventyr, der normalt ville menes passende til yngre elever. Disse gør hun relevante i forhold til elevernes virkelighed ved at sætte sit eget spin og sin egen fortolkning på det. Hendes pædagogiske baggrund giver hende en tilgang til eleverne, som er meget hensigtsmæssig, og hun formår at opbygge et glimrende dynamik omkring, hvad der ellers kunne statueres som en tør historisk periode."
David Lauridsen, historielærer

 

Fortælling i vuggestuen

 
Platangårdens vuggestue, Randers, planlagde et længere forløb over 5 gange med deres børn. De inddelte børnene i små overskuelige grupper med aldersopdelte børn, hvor alle grupper fik 2 forestillinger. Både børn og voksne var begejstrede.
 
Respons fra pædagogen, der planlagde forløbet:
 
"DET HELE VAR RIGTIG GODT. FED STOR KUFFERT OG HYGGELIG LILLE OPSÆTNING – ENKELT OG OVERSKUELIT. DIN IMØDEKOMMENHED, SMILENDE ANSIGT, ENGAGEMENT OG KENDSKAB TIL BØRN VAR EN GOD ”INDGANGSBILLET” TIL PLATANGÅRDENS VUGGESTUEBØRN.
JEG PERSONLIGT NØD, AT KUNNE TRÆKKE MIG TILBAGE OG BLIVE UNDERHOLDT SAMMEN MED BØRNENE. MULIGHEDEN FOR AT KUNNE OBSERVERE BØRNENE OG DERES INDIVIDUELLE MÅDE AT TAGE I MOD OG OPLEVE DIN FORTÆLLING PÅ VAR RAR. JEG BLEV OGSÅ TRYLLEBUNDET AF HELE DEN BEHAGELIGE OG EVENTYRLIGE STEMNING SOM DU SÅ FINT SØRGEDE FOR. DU ER GOD TIL DET DU LAVER!

MANGE HILSNER FRA
CHRISTINA, PLATANGÅRDEN :O)"

 

Fortælling i dagplejen, Randers Kommune


Dagplejerne i Randers Kommune har gennem de sidste knap 2 år benyttet sig af mit koncept "Fortælling i dagplejen". Det har været sjovt, lærerigt, givende og oplysende at være ude som fortæller for de allermindste i samfundet. De små bliver ofte overset i kulturelle sammenhænge, men dette koncept gør op med det og tilbyder de små poder en oplevelse, der styrker emotionel, sproglig og social udvikling. Med de krav samfundet stiller til vores kommende unge og voksne i dag, er det vigtigt, at børn allerede tidligt lærer at fordybe sig og at skærpe opmærksomheden.
Konceptet går i fin tråd med bl.a. Sprogpakken
 
Ann-Louise Lauridsen | - Danmark | Tlf.: +45 28701604 | ann-louisel@jubii.dk